Hogy ki a fogyasztó, azt a jogszabályok határozzák meg.
A legismertebb definíciót a Polgári Törvénykönyv tartalmazza. A Polgári Törvénykönyv (vagy röviden: Ptk.) szerint a fogyasztó a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy. A definíció egyik fele szerint csak a természetes személyek, tehát az emberek minősülnek fogyasztónak, a vállalkozások, jogi személyek, illetve szervezetek pedig nem. A meghatározás másik része szerint a természetes személy is csak akkor lehet fogyasztó, ha magánügyben jár el, nem pedig a keresőtevékenységével, egyéni vállalkozásával kapcsolatban.
Nézzünk néhány gyakorlati példát:
Ha mi egy jogi személy, például korlátolt felelősségű társaság keretében végzünk megbízásos alapon ácsmunkákat, vagy termékeket horgolunk, melyeket utóbb értékesítünk, akkor ugyanannak a mikrohullámú sütőnek a vállalkozás nevében történő megvásárlása – hiába nem tartozik szorosan az üzleti tevékenységünkhöz – már nem fogyasztói szerződés lesz.
Mint a legtöbb esetben, a jogi fogalmaknak nem önmagukban van jelentősége, hanem abban az értelemben, hogy annak milyen (jogi) következményei vannak, illetve milyen eltérő (azaz kedvezőbb, vagy szigorúbb) szabályok vonatkoznak ránk, illetve a velünk szerződő személyekre.
A Ptk. külön nevesíti a fogyasztókkal kötött szerződéseket az egyes szerződéstípusok szabályozásánál. Így speciális szabályok vonatkoznak a fogyasztói zálogszerződésre, fogyasztói adásvételre, utazási szerződésre, kezességre, biztosítási szerződésre. Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződések esetén szigorúbb szabályokat kell alkalmazni a vállalkozás által használt általános szerződési feltételekre. A fogyasztók jogait szabályozó rendelkezésektől jellemzően kifejezetten tilos eltérni, tehát arra nem terjed ki a felek szerződési szabadsága.
Tilos például eltérni fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben a Ptk. kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára.
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában is fennállt. Ez azt jelenti, hogy nem nekünk kell bizonyítani, hogy hibás terméket vettünk, hanem a vállalkozásnak kell bizonyítania azt, hogy a termék nem volt hibás.
A szavatosság körében, az általános együttműködési kötelezettségre is figyelemmel, a vásárló a hiba felfedezése után késedelem nélkül köteles a hibát a vállalkozással közölni, de fogyasztói szerződés esetén a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni.
Számtalan további szabályt tárgyal még a törvény, ezek egyenkénti ismertetése azonban meghaladja jelen cikk kereteit.
Más jogszabályok is tartalmaznak még meghatározást a fogyasztóra, ilyen a hitelintézetekről szóló törvény, mely szerint – a Ptk.-hoz hasonlatos módon – fogyasztó az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy. Ez a fogalom, illetve ez a törvény a banki szerződések vonatkozásában bír jelentőséggel, tehát számlaszerződések, hitel- és kölcsönszerződések esetén.
Bővebb fogalmat találunk azonban a fogyasztóvédelmi törvényben. A fogyasztóvédelmi törvény hosszú sorokba tömött meghatározását az egyszerűség kedvéért három külön pontban mutatjuk be.
A jelen cikkben hivatkozott definíciók nem teljeskörűek, számos más ágazati jogszabály is tartalmaz definíciókat, vagy releváns szabályokat. A „ki a fogyasztó” kérdés egy visszatérő téma mind az olvasók, mind a szakmabeliek részéről, de azt fontos látni, hogy mindig a konkrét ügyre vonatkozóan tudjuk és kell eldönteni, hogy mi vonatkozik ránk, és milyen lehetőségeink vannak. Ezért mindig az az első tisztázandó kérdés, hogy mi a valódi problémánk, és mi a valódi igényünk. Ha ezt tudjuk, akkor tudunk a megoldás felé lépéseket tenni. Éppen ezért, azt tanácsolom minden kedves olvasónak, hogy nyugodtan alkalmazzák támpontként akár ezt, akár más bejegyzéseket, de ha konkrét tényállás mellett maradnak megválaszolatlan kérdéseik, kérjék szakértő segítségét.
szerző: Wentzel Tamás Árpád ügyvéd
A képek forrása a cikkben: DepositPhotos